Het bezorgen van items met een leeftijdsrestrictie

Volgens het beleid van Deliveroo is een ID-check verplicht bij alle bestellingen die items (zoals alcohol) met een leeftijdsrestrictie bevatten, zelfs als de klant er ouder uitziet dan de vereiste minimumleeftijd.

Het is bij wet verboden om items met een leeftijdsrestrictie te verkopen aan personen onder de 18 jaar. Controleer altijd de leeftijd van de klant wanneer je een bestelling bezorgt die dergelijke items bevat, want het is jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat ze niet aan personen onder de 18 jaar worden bezorgd. Klanten moeten bevestigen dat ze oud genoeg zijn wanneer ze dergelijke items voor het eerst bestellen. We sturen ze een herinnering dat ze hun ID bij de hand moeten hebben zodat alles hopelijk probleemloos verloopt.

Het is tegen de wet om items met een leeftijdsrestrictie aan minderjarigen te verkopen. Als je deze items aan een minderjarige overhandigt, kan dit hoge boetes tot gevolg hebben. Het is dus uiterst belangrijk dat je deze items nooit aan iemand geeft die te jong is om ze te kopen. Als je in de app een geboortedatum invoert zonder eerst het identiteitsbewijs van de klant te checken, is dit een schending van ons beleid voor items met een leeftijdsrestrictie. Zowel Deliveroo als onze partners controleren regelmatig steekproefsgewijs of riders consequent ID's checken. Riders die zich hier niet aan houden, mogen niet langer met Deliveroo samenwerken.

Wanneer je een bestelling bij het restaurant ophaalt, kun je op de bon zien of de bestelling alcohol bevat. Zo ja, volg dan de richtlijnen om te controleren of de klant ten minste 18 jaar oud is. Wanneer je een bestelling bezorgt die alcohol bevat, mag je in geen geval alcohol geven aan een klant die al dronken of onder invloed van drugs lijkt te zijn.


Wat je niet mag doen
:

  1. Items met een leeftijdsrestrictie aan een klant bezorgen als je vermoedt dat het identiteitsbewijs niet echt is of als de klant geen ID kan laten zien. Bel Rider Support als dit gebeurt en rond de bestelling niet af.
  2. Alcohol aan een klant bezorgen als je denkt dat hij of zij al dronken of onder invloed van drugs is
  3. Items met een leeftijdsrestrictie ergens anders dan op het bezorgadres achterlaten. Als de klant niet kan aantonen dat hij of zij ten minste 18 jaar oud is, moet je de alcohol op een verantwoorde manier weggooien.
  4. Aarzelen om de klant om een ID te vragen


Geldige identiteitsbewijzen zijn:

  • Paspoort
  • Rijbewijs
  • Identiteitskaart


Wanneer je een identiteitsbewijs checkt, volg je de onderstaande stappen:

  1. Controleer of de persoon op de foto de klant is.
  2. Controleer de vervaldatum en de geldigheid van het document.
  3. Voer de geboortedatum van de klant in de app in en tik op 'Bevestig leeftijd'. Dan zie je meteen of de klant ten minste 18 jaar oud is.
    undefinedundefined

Als je een deel van de bestelling niet kunt bezorgen omdat de klant geen ID heeft, te jong is of onder invloed is van drugs of alcohol, nemen we rechtstreeks contact op met de klant.

Als je liever geen alcohol bezorgt, neem dan contact op met onze Rider Support.


COVID-19
Vraag de klant in tijden van COVID-19 het identiteitsbewijs omhoog te houden zodat je het vanaf een veilige afstand (1.5 meter) kunt controleren.
Één van de andere COVID-19 maatregelen is het verbod op het bezit van alcohol in openbare ruimtes na 20.00 uur. We zorgen ervoor dat alcoholische items vanaf 19:30 uur niet meer te bestellen zijn bij onze restaurant partners. Mocht je vlak voor of na 20:00 uur nog bezig zijn met het bezorgen van alcohol, dan raden we je aan om de volgende stappen te ondernemen:

  • Als je om 20.00 uur nog bezig bent met een alcohol bestelling, zorg dan dat je de alcoholische items op een veilige manier weg gooit en stel Rider Support hiervan op de hoogte. Als de bestelling ook non-alcoholische items bevat, bezorg deze dan gewoon bij de klant. Informeer de klant dat hij/zij restitutie aan kan vragen voor de alcoholische items via de app.
  • Als je een bestelling met alcohol geaccepteerd hebt vlak voor of na 20.00 uur, haal dan alle items van de bestelling op, behalve de items die alcohol bevatten. Laat deze achter in het restaurant. De klant kan via de app restitutie aanvragen voor alle alcohol items.
  • Als je vlak voor of na 20.00 uur een bestelling krijgt aangeboden die alleen alcohol bevat, wijs de bestelling dan af.

Iedereen die na 20.00 uur alcohol in zijn bezit heeft, is strafbaar en kan een boete van €95 krijgen. We raden je daarom aan deze richtlijnen goed op te volgen wanneer je er voor kiest om te werken.